لیست اقلام مورد نیاز الکترود فونداسیون(ارت یوفر)

 

الکترود ارت فونداسیون(ارت یوفر) یک هادی تعبیه شده در فونداسیون ساختمان است که با استفاده از بتن فونداسیون به زمین  و از طریق شینه اصلی ارت به تاسیسات الکتریکی ساختمان متصل می شود. (توصیه میگردد قبل از مطالعه مقاله ذیل شناخت ارت یوفر و تاریخچه ان را مطالعه بفرمایید )بنابراین، الکترود بخشی از تاسیسات الکتریکی است. الکترود ارت فونداسیون(ارت یوفر) به منظور ایجاد ارتباط الکتریکی با زمین ایجاد میشود و در بهبود اقدامات حفاظتی در با تاسیسات الکتریکی موثر میباشد. هرگونه خطای زمین یا جریان های هادی حفاظتی  را به زمین بدون ایجاد تنش های حرارتی یا الکترومکانیکی نامناسب یا ایجاد شوک الکتریکی ناشی از چنین جریان هایی، انتقال میدهد. اگر بنا به دلایل ساختاری، فونداسیون نسبت به زمین عایق شده باشد ، الکترود باید در زمین اطراف نصب شود و به شکل رینگ یا حلقه ارت نصب شود . 

در اجرای این الکترود میتوان از سیم مسی مفتولی تابیده شده یا تسمه مسی یا تسمه استیل ،تسمه گالوانیزه ، میلگرد فولادی، مفتول گالوانیزه گرم یا راندوایر گالوانیزه استفاده کرد.

حداقل سایز استاندارد سیم مسی 50 میلیمتر مربع، تسمه مسی 2*25 میلیمتر ، تسمه استنلس استیل 2*25 میلیمتر ، تسمه گالوانیزه 3*30 میلیمتر و میلگرد قطر 8 میلیمترمیباشد.

اتصال هادی اتصال زمین یا سیم و تسمه به میله با استفاده از کلمپ و یا جوش احتراقی (جوش اگزوترمیک یا جوش کدولد) انجام میشود.

حداقل ابعاد الکترود زمین در استاندارد BS 7430  اشاره شده است.

نکته: با توجه به اینکه این نوع الکترود در بتن دفن میشود معمولا به دلیل صرفه اقتصادی از میلگرد فولادی یا راندوایر و تسمه گالوانیزه استفاده میشود.

 

لیست تجهیزات مورد نیاز: 

1- میلگرد یا مفتول یا تسمه :

به متراژ کانال حفاری(معمولا برابر با محیط سازه)

.

 

2- کلمپ اتصال میلگرد و مفتول و تسمه به میلگرد:

 

 

3- کلمپ ارت بتن یا استوانه فولادی 

بر اساس تعداد نفاط دسترسی انتخاب میشود.