همبندی اصلی و کاهش هزینه های اجرای ساختمان:

تعریف همبندی:

به انجام اتصال مطمئن و ثابت بخش‌های فلزی مختلف (به طور مثال بدنه‌ فلزی تجهیزات) که در حالت عادی از آنها جریانی عبور نمی‌کند، جهت ایجاد یک مسیر با پیوستگی الکتریکی مناسب، همبندی گفته می‌شود.

مزایای همبندی:

1- مطمئن ترین روش جلوگیری از برقگر فتگی ناشی از تماس غیرمستقیم (به کمک همولتاژ کردن نقاط در دسترس)

2- کاهش خطرآتش سوزی های ناشی از برق 

3- حفاظت از آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی، مخابراتی و اتوماسیون

4- کاهش مقاومت سیستم زمین ساختمان و افزایش سرعت عملکرد وسایل حفاظتی

5- کاهش اثرات الکتریسیته ساکن(ESD) وکمک به بهبود سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) میشود.که موجب کاهش تداخل امواج الکترومغناطیسی (EMI) میشود

6- ایجاد مسیرهای متعدد موازی برای هدای جریانهای صاعقه به سمت زمین و جلوگیری از آسیبهای ناشی از آن بر روی تجهیزات الکتریکی و اشخاص

7- رفع نگرانیهای ناشی از عدم اطمینان به عملکرد وسایل حتاظتی به کمک همبندی اضا فی

8- ایمن سازی به وسیله همبندی اضافی در ساختمانهایی که مقاومت کل سیستم زمین بیش از حد مجاز بوده و امکان کاهش آن وجود ندارد.

همبندی فونداسیون و حذف چاه ارت: 

 با توجه به اینکه استانداردهایی نظیر BS7430,IEEE80 و دستورالعمل الکترود زمین سازمان نظام مهندسی ساختمان میتوان با در نظر گرفتن الزامات، از فونداسیون سازه به عنوان الکترود زمین استفاده کرد. در پروژه های مسکونی، تجاری و صنعتی میتوان با جایگزین کردن این روش به جای روشهای مرسوم قدیمی تا حدود زیادی از صرف هزینه هایی مانند خرید صفحه مسی و بنتونیت و مواد کاهنده و دیگر فلزات گران قیمت جلوگیری کرد. الزامات این روش در مقالات مشابه در سایت شرکت تاراز نیر آداک موجود است. همچنین میتوانید از بخش دانلودها، استانداردهای ذکر شده و دستورالعمل اجرای الکترود زمین نظام مهندسی را دانلود کنید.

با توجه به الزاماتی که در آیین نامه حفاظت الکتریکی کارگاهها وجود دارد و قوانین سخت گیرانه در زمان اخذ تاییدیه ارت اداره کار در خصوص مقدار مقاومت 2 اهم ، اجرای الکترود زمین در برخی مناطق که مقاومت مخصوص بالایی دارند بسیار پر هزینه است.(در برخی مناطق نیاز به اجرای چندین چاه ارت و میله ارت و ... است). در این روش با در نظر گرفتن الزامات میتوان از ملگردهای فونداسیون به عنوان الکترود زمین استفاده کرده و هزینه اجرای چندین حلقه چاه ارت را حذف کرد.

همبندی سازه و کاهش هزینه های سیم کشی:

در صورتی که الزامات همبندی اضافی در ساختمان رعایت گردد، میتوان با انجام تمهیداتی (اتصالات میلگردهای سازه یا ستونهای فلزی) شرایط سازه همبند را در ساختمان فراهم کرد. در این روش با نصب پلیتهای همبندی در نقاط مختلف سازه میتوان مستقیما به الکترود زمین دسترسی پیدا کرد و هزینه های سیم کشی از چاه ارت تا مصرف کننده ها را حذف کرد.

 

 

همبندی سازه و کاهش هزینه های صاعقه گیر:

در صورتی که الزامات همبندی اصلی و اضافی در ساختمان (با کمترین هزینه) رعایت گردد میتوان از استراکچر سازه به عنوان هادی نزولی و بخشی از سیستم صاعقه گیر استفاده کرد. در این روش با ایجاد پیوستگی الکتریکی در سازه بتنی یا فلزی با اتصالات پیچ و مهره ای (سازه فلزی جوشی دارای پیوستگی الکتریکی کافی است) میتوان از سازه به عنوان هادی نزولی صاعقه گیر استفاده نمود. نکته قابل توجه این است که در صورتی که الزامات الکترود زمین یوفر در فونداسیون سازه رعایت شده باشد از فونداسیون نیز میتوان به عنوان الکترود زمین صاعقه گیر استفاده کرد. بنا براین قسمت بزرگی از هزینه های سیستم حفاظت صاعقه از بین خواهد رفت.

استفاده از سازه به عنوان هادی نزولی

                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                               

                     استفاده از فونداسیون جهت تخلیه جریان صاعقه