– هدف :

تولید این مدرک با هدف به روز نمودن و استانداردسازی استفاده از مواد و مصالح مناسب(مواد کاهنده مقاومت زمین- باسبار ارت-صفحه مسی و سیم مسی مرغوب) در اجرای سیستم زمین صورت پذيرفته است. سيستم زمين ازنوع الكترود صفحه اي بوده و با استفاده از مواد کاهنده تولید شرکت تاراز نیر آداک اجرا مي گردد.

2 – دامنه کاربرد :

این دستور العمل شامل موارد مهم در خصوص نحوه اجراي سيستم زمين الکترود صفحه ای یا چاه ارت می باشد و رعایت اصول آن به عهده پیمانکاران اجرای سیستم ارت(ارت صاعقه گیر-ارت حفاظتی-ارت الکتریکی-ارت فشار ضعیف-ارت فشار قوی) و یا خریداران محترم می باشد.

3 – مسئوليت :

مسئولیت انجام کلیه بندهای این دستورالعمل به عهده ناظر مقیم و در مرحله بعدی به عهده کارفرمای محترم می باشد. 

4– مراجع :

- استاندارد NFC 17-102

- استاندارد  IEEE80

- استاندارد  IEEE1100

- استاندارد IEC62305-3

- استانداردIEC62305-4 

- استاندارد ITU-T HAND BOOK

- استاندارد IEC 61643-12

5–روش کار : 

1-5-حفاری سیستم ارت :

بسته به موقعیت خاک منطقه و رطوبت موجود،چاهی به عمق مناسب و قطر 80 سانتی متر حفر می‌گردد. میزان عمق چاه باید درحدی باشد که خاک مرطوب بوده و رطوبت مشتی از خاک دردست حس گردد( در اكثر موارد در عمق 6 متري از سطح زمين مي توان به رطوبت مناسب دست يافت ) همچنين حداقل عمق چاه باید به گونه ای باشد که فاصله لبه بالایی صفحه از سطح زمین به میزان 60سانتی متر باشد.

2-5-اجرای سیستم ارت : 

1-2-5-اتصال سيم به صفحه :

جهت اتصال سیم به صفحه بهتر است از جوش احتراقی یا اگزوترمیک یا کدولد استفاده شود .به دستورالعمل جوشکاری احتراقی شرکت تارازنیر آداک مراجعه گردد 

2-2-5-پر کردن اطراف صفحه مسی با مواد کاهنده مقاومت زمین ازپودری:

مواد کاهنده را با آب به نسبتی ترکیب کرده که به صورت ملات در بیاید. از دوغاب شدن مواد جلوگیری شود.در صورتیکه خاک محیط مناسب باشد .سپس الکترود(صفحه مسی) را به صورت عمودی در چاه قرار داده به نحوی که کاملا در ملات مواد کاهنده غوطه ور گردد. و پس از چند ساعت و نسبتا خشک شدن ملات اقدام به ریختن خاک نرم کرده تا مابقی چاه پر گردد . 

خاطر نشان میسازد خاک هایی که درون آنها شن ، سنگریزه و یا قلوه سنگ وجود دارد از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردارند ، لذا برای دستیابی به بهترین نتیجه پیشنهاد می گردد به جای استفاده از خاک چاه از خاک رس استفاده شود.

3-2-5-قرار دادن لوله PVC جهت شارژ مصنوعی چاه ارت :

قبل ازاينكه چاه به طور كامل پرشود لوله PVC با سايز 1و2/1 اينچ جهت شارژ مصنوعي را درون چاه قرارداده و اطراف آن را با خاك پرمي كنيم .

4-2-5- قرار دادن دریچه بازدید:

دریچه بازدید (دریچه بازدید پلیمری)باید طوری نصب شود که با نقطه صفر زمین هم سطح باشد در داخل آن باس بار ارت قرار می گیرد و سیم ارت توسط کابلشو به آن متصل می گردد. لازم به ذكر است كه در انتهاي سيم مسي كه در بسته ارت مورد استفاده قرار گرفته است نيز كابلشو نصب شده است و تنها كافي است كه اين كابلشو به تسمه دريچه بازديد با استفاده از پيچ ، مهره و واشر فنري محكم گردد